Μαθησιακές δυσκολίες: Το παιδί σας αντιμετωπίζει δυσκολίες στη μάθηση; Αναγνωρίστε τα σημάδια!
Μερικά παιδιά προβληματίζουν έντονα τους γονείς και τους δασκάλους τους:
Το 5% περίπου των μαθητών, με αναλογία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών 4 προς 1, είναι παιδιά που, ενώ φαίνονται έξυπνα, δεν τα πάνε καλά με τα μαθήματά τους. Αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα και σωστά, χάνουν την αυτοπεποίθηση τους και μερικές φορές εκδηλώνουν προβλήματα συμπεριφοράς. Υπάρχουν κάποια έγκυρα σημάδια για την αναγνώριση προβλημάτων ανάγνωσης και γραφής.
Γράφει η
Κωνσταντίνα Γκόλτσιου
Παιδίατρος – Αναπτυξιολόγος, Επιστημονικός Συνεργάτις Παίδων ΜΗΤΕΡΑ
Οι γονείς θα πρέπει να προσέξουν αν το παιδί τους:
- Δυσκολεύεται να δει τη σύνδεση ανάμεσα στους ήχους και τα γράμματα
- Δυσκολεύεται να «πει» τους ήχους μιας άγνωστης λέξης
- Δυσκολεύεται να αναγνωρίσει γνωστές λέξεις
- Δυσκολεύεται να καταλάβει ή να θυμηθεί τι διάβασε εξαιτίας του χρόνου και της προσπάθειας που κατέβαλε για να διαβάσει την καθεμιά λέξη μεμονωμένα.
- Κάνει πολλά λάθη στη γραφή και στην ανάγνωση με αντιστροφή γραμμάτων ή αντικατάσταση λέξεων.
- Αλλάζει τη σειρά αριθμών, μπερδεύει τα σύμβολα.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς ( 15 αντί για 51, 3 αντί για ε , b instead of d)
- Διαβάζει μια λέξη και στη συνέχεια δεν την αναγνωρίζει παρακάτω στην ίδια σελίδα ή σε άλλη μορφή (π.χ. στον πληθυντικό)
- Γράφει την ίδια λέξη με διαφορετικούς τρόπους, χωρίς να αναγνωρίζει τον σωστό
- Εχει δυσκολία συγκέντρωσης στην ανάγνωση και στην ορθογραφία
- Eχει δυσκολία κατανόησης του χρόνου (γενικά) και του χρόνου των ρημάτων
- Μπερδεύει το δεξί και το αριστερό
- Απαντάει στις ερωτήσεις προφορικά αλλά δυσκολεύεται στα γραπτά
- Είναι αδέξιο
- Δυσκολεύεται με ήχους σε λέξεις (π.χ. αντίληψη ομοιοκαταληξίας).
- Δυσκολία στην εκτέλεση μαθηματικών πράξεων από μνήμης, με δυσκολία στη χρήση χρημάτων.
- Δυσκολία με τις τέσσερις βασικές αριθμητικές πράξεις και έννοιες
- Δυσκολία συγκράτησης και ανάκλησης εννοιών ή ανικανότητα να καταλάβει μαθηματικές έννοιες.
- Δυσκολία στον προσανατολισμό, χάνεται εύκολα, δυσκολία ανάγνωσης χαρτών και ρολογιού με δείκτες και δυσκολία με μηχανικές διαδικασίες παρόμοιου τύπου.
- Μπερδεύει τα σύμβολα των πράξεων.
- Δυσκολία με αφηρημένες έννοιες (του χρόνου, της κατεύθυνσης, προγραμμάτων, της αίσθησης του χρόνου και της σειράς των παρελθόντων και μελλοντικών γεγονότων).
- Δυσκολία εκμάθησης μουσικών εννοιών, παρακολούθησης οδηγιών σε αθλήματα που απαιτούν μια λογική σειρά πράξεων, καθώς και δυσκολία να κρατάει το σκορ και τη σειρά των παικτών σε επιτραπέζια παιχνίδια και τα χαρτιά.
- Μπορεί να καταλαβαίνει μαθηματικές έννοιες αλλά να μην μπορεί να εκτελέσει απλές πράξεις χωρίς κομπιουτεράκι.
- Δυσκολία στην απομνημόνευση και αυτόματη ανάκληση αριθμών (π.χ. πολλαπλασιασμό, προπαίδεια).
Εξάλλου 3 – 5% των παιδιών, με επικράτηση και εδώ των αγοριών, αντιμετωπίζουν διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ). Οι γονείς θα πρέπει να παρατηρήσουν στο παιδί τους:
- λάθη απροσεξίας
- δυσκολία να παρακολουθήσουν οδηγίες
- ξεχνούν εύκολα, χάνουν πράγματα
- παίζουν με τα χέρια, κουνούν τα πόδια στο θρανίo
- τρέχουν ή σκαρφαλώνουν όλη την ώρα
- φλυαρούν υπερβολικά
- διακόπτουν τους άλλους όταν μιλάνε, ενοχλούν με την παρουσία τους
Τα συμπτώματα εμφανίζονται νωρίς στη ζωή του παιδιού, αλλά γίνονται πιο έντονα περί τα 6-7 χρόνια.
Πώς μπορεί να βοηθήσει ο παιδίατρος – αναπτυξιολόγος;
Μετά τη λήψη εκτενούς ιστορικού, ο αναπτυξιολόγος χρησιμοποιεί εξειδικευμένα τεστ για το γνωστικό του επίπεδο και τον τρόπο μάθησης. Πολύ σημαντική είναι η συζήτηση με τους γονείς για τα αποτελέσματα της εξέτασης, με κατανοητό και φιλικό τρόπο. Αναλόγως του προβλήματος, ζητείται η εξειδικευμένη υποστήριξη του ειδικού παιδαγωγού, παιδοψυχολόγου, λογοπαιδικού ή εργοθεραπευτή
Σεπτέμβριος, 2016