Μαθησιακό άγχος: τρόποι αντιμετώπισης
“Ο γιος μου βρίσκεται στην εφηβεία και κατά γενική ομολογία είναι ένα συνεπές και υπεύθυνο παιδί. Πολλές φορές αγχώνεται πιστεύω σε υπερβολικό βαθμό, προκειμένου να διεκπεραιώσει όλες τις υποχρεώσεις του. Με ενημέρωσαν πρόσφατα οι καθηγητές του, ότι δεν εμφανίστηκε στο σχολείο του και ο λόγος όπως αποδείχτηκε ήταν γιατί δεν αισθανόταν καλά προετοιμασμένος για το προγραμματισμένο διαγώνισμα εκείνης της ημέρας. Μετά από αυτό θα ήθελα να σας ρωτήσω:
α) πως ο έφηβος μπορεί να μάθει να διαχειρίζεται το stress
β) πόσο καθοριστικός παράγοντας αποτυχίας μπορεί να γίνει
γ) συμβουλές προς τους γονείς
Ευχαριστώ,
Β.Ν.
Απαντάει η
Ελίνα Γκίκα
Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Υπεύθυνη Τμήματος Ψυχολογικής Υποστήριξης ΜΗΤΕΡΑ
Το στρες στην εφηβεία θεωρείται αναπόφευκτο με το φόρτο σχολικής εργασίας που έχουν οι έφηβοι. Οι αποφάσεις που καλούνται οι έφηβοι να πάρουν για το επαγγελματικό τους μέλλον, οι αλλαγές στο σώμα τους λόγω της οργανικής ανάπτυξης στην εφηβεία καθώς και οι εξελίξεις στον κοινωνικό τομέα της ζωής τους είναι κάποια από τα επιπλέον θέματα της ηλικίας τους που τους αγχώνουν. Σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν επιπλέον οικογενειακά προβλήματα, προβλήματα στη σχέση των γονέων, διαζύγιο, κάποια ασθένεια ή απώλεια αγαπημένου προσώπου (παππούς/γιαγιά), είναι καταστάσεις που αποδιοργανώνον ψυχικά τους εφήβους και επιδεινώνουν το στρες.
Αναφορικά όμως με το στρες που προκύπτει από την πίεση εργασίας ο τρόπος αντιμετώπισης είναι η παραγωγικότητα, δηλαδή η μελέτη αναφορικά με τις σχολικές επιδόσεις. Είναι αυτό που επιστημονικά αποκαλούμε «παραγωγικό στρες», αυτό δηλαδή το οποίο δημιουργεί την ένταση και την πίεση να εργαστεί το άτομο περισσότερο και να δώσει τον καλύτερο του εαυτό και το οποίο έπειτα από το τέλος της εξέτασης υποχωρεί και το άτομο νιώθει «λύτρωση». Πολύ συχνά οι έφηβοι βαριούνται να διαβάσουν, ή υποτιμούν τη μελέτη που έχουν, αδυνατούν να οργανώσουν τον χρόνο τους.
Σε αυτή την περίπτωση μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς κάνοντας παρέα στο γιο ή τη κόρη διαβάζοντας και εκείνοι και ξενυχτώντας μαζί τους αν όχι όλα τα βράδια, τουλάχιστον κάποια από αυτά. Με αυτό τον τρόπο αποδεικνύουν με έμπρακτο τρόπο ότι συμπάσχουν και βοηθούν στο δύσκολο χρονικό διάστημα των εξετάσεων. Θα θυμίσουμε άλλη μια φορά στους γονείς ότι τα παιδιά μας μεγαλώνουν παράλληλα με εμάς και ότι σε κάθε ηλικία μας έχουν ανάγκη. Ανάγκη από ουσιαστική επικοινωνία και κατανόηση. Θα πρέπει επίσης να σκεφτείτε την πιθανότητα να υπάρχει κάποιος λόγος για την «κοπάνα» του εφήβου τον οποίο δεν μπορεί να αναφέρει και να επικαλείται το στρες. Το στρες δε «ξεφυτρώνει» έτσι ξαφνικά, έχει να κάνει με τη σχέση που έχει ο έφηβος με τις σχολικές του υποχρεώσεις, καθώς και με το χαρακτήρα και την προσωπικότητά του.
Οι ασκήσεις συγκέντρωσης καθώς και η οργάνωση του χρόνου των καθημερινών υποχρεώσεων είναι μια πολύ καλή αρχή για την αντιμετώπιση του στρες. Καλή σας προσπάθεια.!
Το στρες στην εφηβεία θεωρείται αναπόφευκτο με το φόρτο σχολικής εργασίας που έχουν οι έφηβοι.